2015-12-23 Cromvoirt

Dag allen, ook de kindertemmende Cor en de autokopende Jan,

2015-12-23Cromvoirt024Hoewel Hank en Herman om 08.49 uur werden opgepikt bij Ovidius, arriveerden we rond 09.55 uur bij Ruud. Een vrachtauto had de N 65 geblokkeerd. Om via de afrit van de A2 naar Vught te gaan bleek een mijl op zeven, en is moeilijk uit te drukken in morgens, maar daarover later meer.

Ruud stelde voor om de adrenaline rustig af te bouwen met koffie, en een mooi assortiment deegwaren of te wel koeken. Gezien de verloren tijd had hij na ons telefoontje onmiddellijk het kopieerapparaat aangezet en een nieuwe route gevonden. De oorspronkelijk gedachte wordt verschoven naar het volgend jaar! Nu dus op naar de Leemputten waar we 2 lussen liepen (8,4 km lengte, 3,9 km gemiddeld) in een soms zonnig winderig weer. Een fraaie tocht.

De bekende “Halve Zolen”-brug, met vooruitziende blik voor hele zolen ontworpen, lag voor ons, maar de her/ruil/landverkaveling ten behoeve van de bestrijding van wateroverlast eiste zijn tol. Want na het vlakke begin bereikten we een maanlandschap. Drassig en zompig koersten we voort, dankbaar de nieuwe brug betredend die in de toekomst een uitzichtpunt moet opleveren. Daar werden we van snoep voorzien door Herman, zodat we niets vermoedend de volgende verschrikking konden ondergaan. Eerst verjoegen we zwermen vogels, waarna we polspringend water in de schoenen lieten lopen om uiteindelijk met door het vele water ontmodderde schoenen via een balkenbrug in een donker struweel terecht te komen. Mistige mannen in een mangrovebos, soms met pikzwart water, en dan weer door het schuchtere zonnetje doorlicht bereikten we uiteindelijk het houvast van menig machinist: 4,3 km.

Bij het spoorhuisje 39 hadden we een ontmoeting met een teepeeverhuurder annex kunstenaar, die voorbereidingen trof voor een in 2016 te openen theetuin, mits de gemeente meewerkt. Een van zijn op zeildoek geschilderde kunstwerken “in blauw” kregen we als kaart mee. Een interessant intermezzo.

Voordat we het 2e deel van de tocht begonnen kon Ruud genieten van de prijs van de Postcodeloterij, die hij nu voortaan als zitlap kan gebruiken. Voor noodgevallen kan hij de fleecedeken ook gebruiken of verstrekken aan verkilde medelopers. We doorkruisten de Gement en dachten dat “morgen” een lengtemaat was. Maar Wikipedia leert dat het een oppervlaktemaat is. Zie hieronder.

Het laatste bord zorgde voor verwarring. Een ingreep van de ING, andere rentetarieven of toch beveiliging voor hoogwater?

Kortom een bijzondere tocht.

Volgend jaar bij Cor, Herman zal dan de 1ste keer ontbreken.

Nogmaals fijne dagen en een goed begin

Ton

Voor de foto’s: lees verder.

  • De Biltse morgen is 0,92 hectare
  • De Delflandse morgen is 0,851519 hectare 
  • De Gelderse morgen is 0,86 hectare
  • De Gooise morgen is 0,98 hectare
  • De Bossche morgen is 6 loopense = 600 roede = 240.000 vierkante voet of 0,993 hectare
  • De Veluwse morgen is 0,93 hectare 
  • De Waterlandse morgen is 1,07 hectare
  • De Zijper of Schermer morgen is 0,8516 hectare
  • De morgen van de Noord-Duitse Bond is 0,25 hectare.

Bron: Wikipedia