2013-10-30 Zeeland (N-B)

Dag allemaal,

13-10-30 b ZEELAND (22)Vandaag liepen we 15,5 km met jawel 4,5 km gemiddeld, startend in Zeeland. Gerard liet ons achter met een betalingsachterstand. Maar samen hebben we een positief saldo. Hopelijk kan hij volgende keer weer meelopen met de knie die even in observatie moet.

Zonovergoten. De vogelhuisjes deden even denken aan een tocht tijdens de wandelweek, waar een heel dorp zich had uitgesloofd. Hier bleef het beperkt tot een schutting. Een gevelsteen herinnerde aan WOII, waar Herman onlangs afgelopen weekend ook aan mocht denken. Gelukkig kocht Jan de noten op tijd – de kalebassen liet hij liggen – en werd de engel van uit de lucht begeleid. De gemeente Landerd blijkt over enkele warme plekjes te beschikken, waar later bleek dat het gaat om worstenbrood, dat ergens op kookpunt gebracht wordt.

Speciale dank aan Ton P, niet alleen voor de ontvangst, maar ook voor de tocht en natuurlijk heel speciaal voor de spoorbijdrage. Tussen post 30 en 29 liepen wij over de oude spoorbaan. Onder aan dit bericht wat meer informatie over het zogenaamde Duitse lijntje.

Even verderop zagen we “ze” liggen, gelukkig bewaakt door het Tele-2 schaap. Een geruststellende gedachte.

Ik neem aan dat de grove karrensporen niet veroorzaakt zijn door het achterkleinkind van Bonfire, die zijn uiterste best deed Ankie te plezieren in deze droeve paardenweek, wat later weer bleek uit de neerhangende koppen. We zullen maar zwijgen over de 2 afzichtelijke stenen Salinero’s. De vis heeft zich er ook aan geërgerd. Daar kon de zendamateur niets aan veranderen.

Groet,

Ton V

Voor de foto’s: lees verder.

 

Het Duitse lijntje

Het traject werd geopend in 1878, opdat het onderdeel kon worden van de snelste verbinding Londen – Berlijn – Sint-Petersburg. Vanaf 15 mei 1881 reden over deze lijn D-treinen (internationale sneltreinen) waarmee men zonder overstappen van Londen via Vlissingen naar Berlijn kon reizen. Vanwege dit comfort maakten veel vorsten, waaronder de Russische tsaren, en diplomaten voor hun Europese reizen gebruik van dit traject. Het Duitse grensstation was station Goch, het Nederlandse was station Gennep.

De NBDS was in 1908 de eerste spoorwegmaatschappij in Nederland die stoomlocomotieven met asindeling 2’C gebruikte. Deze kregen vanwege hun blauwe kleur de bijnaam Blauwe Brabanders.

Tussen Büderich en Wesel gebruikte de NBDS een 1.950 meter lange spoorbrug over de Rijn. Deze werd gebouwd tussen 1872 en 1874, als onderdeel van de aanleg van de lijn Wesel – Straelen – Venlo door de Köln-Mindener Eisenbahn. Een ander belangrijk kunstwerk op het 100 kilometer lange baanvak was de 310 meter lange spoorbrug over de Maas bij Gennep.

Reizigersaantallen op de spoorlijn:

  • 1877: 189.560 passagiers
  • 1887: 312.882 passagiers
  • 1897: 486.524 passagiers
  • 1907: 803.916 passagiers
  • 1913: 876.213 passagiers